Druk solwentowy to jedno z popularnych rozwiązań oferowanych przez przedsiębiorstwa poligraficzne. Ma on wiele zalet. Wyróżnia się m.in. dużą trwałością oraz atrakcyjną ceną. Ta technika doskonale sprawdza się przede wszystkim w przypadku wydruków wielkoformatowych. Czym charakteryzuje się druk solwentowy i kiedy warto go zastosować?
Na czym polega technika druku solwentowego?
Technika druku solwentowego cieszy się sporą popularnością w branży poligraficznej. Wykorzystuje się w niej specjalne urządzenie, czyli ploter atramentowy. Umożliwia on bardzo łatwe nanoszenie obrazów i napisów na różne materiały – nie tylko na papier, lecz także na folie, szkło i wiele innych.
Cechą charakterystyczną tzw. solwentu jest rodzaj wykorzystywanych w nim atramentów. W przypadku wielu innych technik produkuje się je na bazie wody. Z kolei druk solwentowy opiera się o atramenty powstałe na bazie organicznych rozpuszczalników. Ma to zarówno swoje zalety, jak i wady.
Proces druku solwentowego jest dość prosty. Wykorzystuje się w nim promienie UV lub zmienne temperatury. W jego trakcie dany materiał jest podgrzewany, co powoduje, że tusz w niego wnika. Efektem tego jest uzyskanie dobrej jakości wydruku.
Warto pamiętać, że druk solwentowy ma różne odmiany. Wyróżnia się solwent twardy (najtrwalszy – przez 3–7 lat), mid (średnio trwały – do 2 lat) oraz light (najmniej trwały – poniżej 2 lat).
Popularne zastosowania druku solwentowego
Druk solwentowy zwyczajowo stosuje się jako jeden z etapów produkcji realizacji wielkoformatowych. Za pomocą tej techniki produkuje się m.in. billboardy, banery, większe i mniejsze plakaty, tablice o charakterze reklamowym i informacyjnym oraz plandeki na pojazdy. Często wykorzystuje się ją również do przygotowywania fototapet, roll-upów i siatek MESH. Co do zasady, druk solwentowy ma więc zastosowanie w przypadku zewnętrznych materiałów marketingowo-reklamowych.
Zalety i wady druku solwentowego
Zastosowanie druku solwentowego przynosi wiele korzyści. Przede wszystkim zapewnia trwałość wydruków, nawet w niekorzystnych warunkach atmosferycznych, takich jak wysokie lub niskie temperatury, opady deszczu lub śniegu czy promieniowanie słoneczne. Jest to wyjątkowo ważne w przypadku reklam zewnętrznych. Jeżeli są one przygotowane w technice solwentu, istnieje gwarancja, że przez długi czas zachowają oryginalny kolor i po prostu nie zostaną zniszczone. Dodatkowo tego typu druk daje dobre efekty estetyczne. Ma też korzystną cenę.
Niestety druk solwentowy nie jest wolny od wad. Przede wszystkim wykorzystywane w nim atramenty na bazie rozpuszczalników są toksyczne. Stwarza to potencjalne zagrożenie dla ludzi, dlatego przygotowanych w tej technice realizacji nie należy umieszczać wewnątrz budynków. Dodatkowo sama produkcja tuszy nie pozostaje obojętna dla środowiska. Na szczęście na rynku dostępne są alternatywy wobec tradycyjnego druku solwentowego, które wykazują się mniejszą szkodliwością. Jest to tzw. ekosolwent – powstaje on na bazie atramentów bez zawartości toksycznego cykloheksanolu. Trzeba jednak pamiętać, że ma on wyższą cenę i wykazuje się nieco mniejszą trwałością.
Artykuł partnera