Jak oszacować ryzyko dla funduszu ETF?

Strona głównaBiznesJak oszacować ryzyko dla funduszu ETF?

Choć fundusze ETF traktowane są przez inwestorów jako bezpieczna przystań, to musimy pamiętać, że podobnie jak wiele innych instrumentów finansowych, także fundusze notowane na giełdzie niosą za sobą duże ryzyko straty. W jaki sposób oszacować to ryzyko? Oto sprawdzone sposoby.

W co inwestuje ETF?

Fundusze notowane na giełdzie to bardzo szeroki zbiór produktów inwestycyjnych, które jak dobrze wiemy, działają w oparciu o konkretny instrument bazowy. Instrumentem tym może być indeks giełdowy skupiający w swoim portfelu kilkadziesiąt największych spółek w kraju, akcje spółek skategoryzowanych według konkretnego klucza – sektorowego, finansowego czy geograficznego. ETF może także naśladować notowania innych instrumentów finansowych jak na przykład surowców, metali szlachetnych, par walutowych, akcji, obligacji i kryptowalut. 

To właśnie instrument bazowy stanowi jeden z najlepszych czynników warunkujących ryzyko inwestycyjne. Jak dobrze wiemy, każdy rodzaj inwestycji wiąże się z konkretną zmiennością, a zatem i ryzykiem inwestycyjnym. Już na samym początku, dobierając konkretny produkt ETF, będziemy w stanie oszacować jego ryzyko, analizując tylko i wyłącznie skład ETF, a raczej zestawienie instrumentów bazowych. 

Prospekt emitenta funduszu ETF

Zgodnie z międzynarodowymi dyrektywami każdy emitent funduszy notowanych na giełdzie musi opublikować szczegółowy konspekt, który nie tylko definiuje charakterystykę danego produktu inwestycyjnego, ale także w precyzyjny sposób opisuje, kto jest docelowym klientem takiego rozwiązania i z jakim ryzykiem wiąże się inwestycja. 

Wielu klientów ze sceptycyzmem podchodzi do tego typu opisów. Na szczęście konspekty funduszy ETF to nie opisy produktów, w których ktoś może stworzyć nieprawdopodobny opis, naciągając fakty. Odwiedź witrynę i sprawdź konspekty funduszy ETF, które być może dopasują się do naszych preferencji inwestycyjnych.  Konspekt to rzeczowy dokument, który w 100% musi pokrywać fakty i w sposób transparentny informować o potencjalnych ryzykach związanych z inwestycją

Morningstar Rating 

Morningstar rating to międzynarodowy system oceny ilościowej i jakościowej każdego funduszu notowanego na giełdzie. Ten system oceny, zapoczątkowany w połowie lat 80 poprzedniego wieku już na dobre stał się jednym z podstawowych elementów jakościowej analizy inwestycyjnej wykonywanej nie tylko przez inwestorów indywidualnych, ale też duże fundusze i firmy inwestują swój kapitał na międzynarodowych rynkach. 

Morningstar wykorzystuje zarówno dane historyczne, jak i niezwykle obszerne dane porównawcze, by w postaci gwiazdek pokazać potencjał danego funduszu na tle innych funduszy notowanych na giełdzie. Warto przy okazji stwierdzić, że system gwiazdkowy, choć przydatny w procesie początkowej selekcji funduszu, nie może być przez nas traktowany jako jedyny i nieomylny system wyodrębniania atrakcyjnych produktów inwestycyjnych. Nie ulega jednak wątpliwości, że każda dodatkowa pomoc w ocenie ryzyka stanowi nieocenione źródło wsparcia dla każdego inwestora, zarówno tego początkującego, jak również dla inwestorów, którzy od wielu lat inwestują swój kapitał na międzynarodowych giełdach akcji. 


Artykuł partnera
  • Tagi
  • #

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Najnowsze artykuły

Podobne artykuły

Przemysł czyli: jaka jest rola przemysłu?

Przemysł odgrywa ważną rolę w tworzeniu produktów i usług, z których ludzie korzystają w życiu codziennym. Przemysł jest...

Zdalna praca jako stały trend: Jakie wyzwania i korzyści niesie ze sobą praca na odległość?

Zdalna praca, choć wcześniej traktowana jako zjawisko okolicznościowe, stała się permanentnym trendem. Dzięki nowoczesnej technologii i wszechobecnej cyfryzacji...

Kreatywne strategie promocyjne z wykorzystaniem odzieży reklamowej z nadrukiem

Kreatywne strategie promocyjne, wykorzystujące potencjał odzieży z nadrukiem mogą pomóc firmie przyciągnąć uwagę klientów, budować więzi i promować...

Grawerowane długopisy jako korporacyjne prezenty

Grawerowane długopisy reklamowe z grawerem są doskonałym wyborem jako korporacyjne prezenty. Stanowią elegancki i personalizowany sposób na budowanie...