Kebab jest jednym z najpopularniejszych fast foodów w Polsce. Z odpowiednim zaangażowaniem oraz dobrymi produktami można naprawdę nieźle zarobić. Co więcej jest to danie, którego sztukę nie trudno opanować, a amatorów tak zwanego „kebsa” nie brakuje.
Jak otworzyć kebab?
W porównaniu do restauracji o innych profilu dań, kebab jest biznesem który wymaga stosunkowo niedużego wkładu finansowego. Przed rozpoczęciem działalności należy oczywiście zbadać dokładnie swoją konkurencję.
Warto zapytać również swoich znajomych (lub na forach, grupach facebook’owych itp.) gdzie najchętniej sięgają po kebaba. Znając preferencje klientów łatwiej będzie stworzyć idealną ofertę.
Ile można zarobić na kebabie?
Zarobki na kebabie zależą od wielu czynników. Szacuje się, że w dobrej lokalizacji można sprzedać nawet 150 kebabów dziennie, co przy średniej cenie 15 złotych daje około 2 250 złotych dziennego utargu. Najważniejsza jest lokalizacja, jakość oraz rozpoznawalność, czyli inaczej zdobycie stałych klientów.
Lokalizacja
Im większy ruch, tym łatwiej pozyskać klientów, należy jednak przekalkulować ilość potencjalnych klientów w stosunku do kosztów utrzymania lokalu w obleganej lokalizacji.
W przypadku gastronomi mobilnej sprawa jest nieco bardziej elastyczna – w razie małego ruchu można próbować znaleźć inną lokalizację. Wadą jest niestety brak miejsc siedzących oraz najczęściej znacznie mniejsza przestrzeń robocza.
Miejscami przyciągającymi wielu klientów są okolice galerii handlowych, szkół i uczelni, dyskotek i rynków miejskich.
Jakość
Najlepszą reklamą jest produkt! Świeże produkty i odpowiednie dodatki są kluczowe w przyciągnięciu i utrzymaniu klientów.
Rozpoznawalność marki
Znana marka jest dużym atutem w lokalizacjach turystycznych oraz galeria handlowych. Miłośnicy kebabów będą raczej zgodni, że jakość kebabów w losowych – nieznanych – lokalach przypomina często przemarsz przez pole minowe.
Biznes w modelu franczyzowym budowanym na znane marce może przyciągać klientów, którzy wcześniej już próbowali posiłków tejże marki w innym miejscu. Kiedy działamy w mniej turystycznych lokalizacjach w oparciu o lokalnych klientów bardziej dochodowe na dłuższą metę może być wyrobienie sobie własnej marki.
Ile kosztuje otwarcie kebaba?
Koszt otworzenia kebab można ogólnikowo podzielić na 2 grupy – koszt zakupu urządzeń oraz adaptacji lokalu.
Koszt urządzeń do przygotowania kebaba
Na liście najważniejszych zakupów widnieją:
- Opiekacz do kebaba – podstawowy sprzęt bez którego nie sposób funkcjonować – kebaby zazwyczaj robią dania pod okiem klienta, także podgrzewanie mięsa odmrażanego mięsa nie wchodzi tutaj w grę. Jako, że jest to podstawowy sprzęt lepiej kupić te wyższej jakości a nawet zakupić 2 sztuki – gazową i elektryczną, zabezpieczając się przed nieprzewidzianymi sytuacjami. Koszt 1 800 – 6 700 złotych.
- Nóż do kebaba – zazwyczaj używane są noże elektryczne, tutaj również warto mieć w zapasie drugi, jeśli nie elektryczny to przynajmniej ręczny. Koszt 400 – 3 400 złotych.
- Grill – do opiekania bułki oraz tortill. Koszt 380 – 3 800 złotych.
- Lada chłodnicza – miejsce na sałatki, sosy i dodatki, które zachowają świeżość oraz będzie można je sprawnie nakładać. Koszt 500 – 8 300 złotych,
- Frytkownica – w większości miejsc oferowane są wersji kebabów z frytkami, dlatego warto zadbać o klientów gustujących w takiej wersji. Frytki można sprzedawać również jako osobną pozycję w menu – często wybieraną przez młodszych klientów. Koszt 230 – 12 000 złotych.
- Chłodnia i zamrażalka – podstawowe wyposażenie, dzięki któremu można przechowywać zapas mięsa oraz świeże dodatki. Koszt 1 300 – 5 600 złotych.
Podsumowując koszt niezbędnych urządzeń oscyluje w przedziale 6 110 – 45 800 złotych. Rozstrzał cenowy jest bardzo duży, trzeba dodać że sporą cześć kosztów stanowią urządzenia chłodnicze. Te z wyższej półki cenowej nie będą jednak koniecznie w przypadku niewielkich lokali.
Zaopatrując się w dobrej jakości sprzęt można spokojnie zmieścić się w okolicy 13 – 14 tysięcy złotych. Oczywiście należy liczyć się z szeregiem drobniejszych wydatków, na które trzeba być przygotowanym.
Koszt adaptacji lokalu
Idealnym miejscem byłby lokal, który posiada już przygotowane zaplecze gastronomiczne ( m.in.: gaz, wodę, zlew, toaletę). Lokale gastronomiczne muszą być zgodne z wymaganiami sanpeidu, których lista jest całkiem spora.
Z najważniejszych należy podkreślić:
- posiadanie umowy na wywóz frytury i resztek żywności,
- przydzielone miejsca do mycia naczyń oraz żywności,
- posiadanie książeczki sanapidowskiej przez pracowników lokalu,
- brak krzyżowania się dróg brudnych i czystych,
- wykonanie podłóg ze zmywalnych materiałów,
- lokal musi posiadać książkę kontroli sanitarnej.
Adaptacje pod wymagania sanitarne oraz ergonomiczne z punktu widzenia lokalu mogą być sporym kosztem. Warto mieć to na uwadze podczas zakupu bądź najmu wliczając w kosztorysy biznesplanu.
Niedrogi start biznesu, a i rentowność wydaje się na przyzwoitym poziomie w stosunku do inwestycji, u mnie w mieście (około 50 tys. mieszkańców) jest kilka kebabów i utrzymują się już długie lata, w międzyczasie może 1-2 nowe kababy były które zamknięto.