Czym jest i na czym polega dropshipping?

Strona głównaBiznesCzym jest i na czym polega dropshipping?

Uruchomienie i prowadzenie własnego sklepu wcale nie musi być trudne. Wystarczy zrobić dobry użytek z takich osiągnięć technologii jak inteligentne platformy e-commerce czy outsourcing logistyki. Jednym z coraz chętniej wykorzystywanych modeli biznesowych jest dropshipping. Na czym dokładnie polega i dlaczego warto zastosować go w swojej strategii sprzedażowej?


Artykuł sponsorowany

Dropshipping – co to takiego?

Dropshipping to innowacyjny model logistyczny, który opiera się na współpracy sprzedawcy internetowego z hurtowniami. Zakłada, że sprzedawca nie musi osobiście zajmować się magazynowaniem towarów – jest to rola hurtowni, która cały czas przechowuje produkty u siebie. 

To nie koniec, ponieważ inne procesy logistyczne także pozostają po stronie hurtowni. Mowa między innymi o kompletowaniu zamówień, pakowaniu produktów i ich wysyłaniu bezpośrednio do końcowych klientów sklepu internetowego. Jak więc widzisz, sprzedawca zostaje niemal całkowicie wyłączony z obsługi transakcji. Jego rola ogranicza się do poszukiwania konsumentów zainteresowanych ofertą, utrzymywania z nimi kontaktu oraz rozwijania marki.

Warto pamiętać, że sprzedawca musi także przekazywać hurtowniom zamówienia spływające od klientów. Może jednak całkowicie zautomatyzować ten proces, dzięki czemu żadna transakcja nie zostanie pominięta. Pomoże w tym zaawansowany moduł integracji z hurtowniami, dostępny w dobrym oprogramowaniu e-commerce – jak Sky-Shop. 

Jak wygląda proces sprzedaży w dropshippingu?

Właściciele e-sklepów chętnie decydują się na dropshipping, ponieważ model ten do granic możliwości ułatwia prowadzenie sprzedaży online. Jak możesz się domyślić, cały proces realizacji transakcji sprowadza się tak naprawdę do kilku prostych kroków:

  1. Klient wybiera produkty z oferty sprzedawcy, składa zamówienie i opłaca je.
  2. Sprzedawca przekazuje zamówienie do hurtowni lub następuje to automatycznie.
  3. Hurtownia zajmuje się realizacją zamówienia – kompletuje, pakuje i wysyła produkty bezpośrednio do klienta końcowego.
  4. Sprzedawca wysyła klientowi dowód zakupu (najczęściej mailowo).
  5. Sprzedawca rozlicza się z hurtownią, zachowując swoją marżę jako zysk.

Taki przebieg procesu sprzedaży w dropshippingu sprawia, że z perspektywy klienta niczym nie różni się on od zwykłej transakcji w modelu tradycyjnym. Kupujący nie musi nawet zdawać sobie sprawy z tego, kto wysyła mu zamówiony produkt.

Jak założyć sklep w dropshippingu?

Równie łatwe jak prowadzenie sprzedaży w dropshippingu jest uruchomienie sklepu działającego w tym modelu. Aby to zrobić, będziesz potrzebować jedynie dobrego oprogramowania e-commerce. Funkcja integracji z hurtowniami dropshippingowymi dostępna jest domyślnie w narzędziach typu SaaS (jak Sky-Shop).

Kiedy wybierzesz więc odpowiedniego dostawcę usługi, otrzymasz dostęp do listy wszystkich hurtowni, które można połączyć z Twoim sklepem internetowym. Jeśli nie znajdziesz tam interesującego Cię dostawcy, integracja często będzie mogła zostać wykonana dla Ciebie indywidualnie – Sky-Shop oferuje taką możliwość bezpłatnie. W efekcie jednym kliknięciem pobierzesz ofertę hurtowni na swoją stronę. Dane produktowe będą też na bieżąco aktualizowane, dzięki czemu nigdy nie wprowadzisz swoich klientów w błąd.

Aby uruchomić sklep w dropshippingu, postępuj więc według następujących wskazówek:

  1. Wybierz funkcjonalną platformę SaaS, kierując się przede wszystkim dostępnością funkcji integracji z hurtowniami dropshippingowymi.
  2. Wybierz z listy hurtownie, z którymi chcesz współpracować, i połącz je ze swoim sklepem.
  3. Skonfiguruj witrynę swojego sklepu, dostosowując go do indywidualnych potrzeb i preferencji wybranej grupy docelowej.
  4. Pobierz na stronę dane produktowe, aby jak najszybciej wejść na rynek i rozpocząć sprzedaż.
  5. Zaktualizuj opisy i zdjęcia produktów, aby wyróżnić się na tle konkurencji, która zaopatruje się w tych samych hurtowniach.
  6. Skoncentruj się na prowadzeniu odpowiednio dobranych działań marketingowych i pozyskiwaniu nowych klientów, podczas gdy hurtownie dropshippingowe będą w Twoim imieniu zajmowały się realizowaniem transakcji.

Oczywiście sprzedaż w dropshippingu możesz prowadzić także na Allegro i w innych miejscach. 

Zalety i wady dropshippingu

Na pierwszy rzut oka dropshipping wydaje się rozwiązaniem niemal pozbawionym wad. Pozwala sprzedawcy zaoszczędzić mnóstwo czasu i sporo pieniędzy, ułatwiając jednocześnie wejście na rynek. Warto jednak przyjrzeć się mu nieco bliżej, aby odpowiedzieć sobie na pytanie o ewentualne ryzyko związane z wykorzystaniem tego modelu.

Zalety dropshippingu obejmują przede wszystkim:

  • oszczędność czasu – która wynika z tego, że kluczowymi procesami logistycznymi zajmują się hurtownie,
  • redukcję kosztów – wynikającą z braku konieczności prowadzenia własnego magazynu i opłacania jego personelu,
  • minimalizację ryzyka inwestycyjnego – spowodowaną tym, że za produkty kupowane w hurtowniach sprzedawca płaci dopiero w momencie otrzymania na nie zamówienia,
  • możliwość połączenia sprzedaży z inną działalnością – taką jak praca na etacie czy studia stacjonarne,
  • możliwość bezpiecznego przetestowania pomysłu na biznes – która wynika z tego, że wchodząc na rynek, nie podejmujesz żadnych zobowiązań i nie inwestujesz dużych środków,
  • szybkość wejścia na rynek – którą zawdzięczać należy przede wszystkim funkcji integracji sklepu z hurtowniami dropshippingowymi.

Wady dropshippingu to z kolei między innymi:

  • duża konkurencja – będąca rezultatem tego, że wielu sprzedawców zaopatruje się w tych samych hurtowniach i oferuje te same produkty,
  • mała swoboda w zakresie marż – efekt wysokiej konkurencji i cenników dyktowanych przez hurtownie dropshippingowe,
  • konieczność osobistej obsługi zwrotów – tylko nieliczne hurtownie przyjmują zwroty od klientów, w większości przypadków sprzedawca musi zajmować się tym samodzielnie (co generuje zapotrzebowanie na choćby niewielką przestrzeń magazynową),
  • brak kontroli nad procesami logistycznymi – właściciel sklepu internetowego musi polegać na jakości usług wybranych dostawców i nie jest w stanie wpływać na terminowość dostaw czy poziom zabezpieczenia przesyłek.

Jak widać, dropshipping ma zarówno jasne, jak i ciemne strony. Te drugie nie muszą go jednak wcale dyskwalifikować. Jak się zaraz przekonasz, istnieją sprawdzone rozwiązania, które pozwolą Ci zminimalizować ich wpływ na sprzedaż.

Jak prowadzić sprzedaż w dropshippingu? Praktyczne wskazówki

Decydując się na prowadzenie sklepu internetowego w dropshippingu, musisz postępować w taki sposób, aby jak najlepiej wykorzystywać zalety tego modelu, redukując jednocześnie znaczenie jego wad. W tym celu postaraj się kierować następującymi zasadami:

  • Asortyment sklepu w dropshippingu kompletuj z produktów, które rzadko podlegają zwrotom – dzięki temu unikniesz niepotrzebnych strat finansowych i konieczności wygospodarowania miejsca na odsyłane produkty. Zrezygnuj zatem z takich towarów jak odzież czy obuwie.
  • Jeśli mimo wszystko spodziewasz się regularnych zwrotów od klientów, stawiaj na produkty, które łatwo magazynować w domu. Zamiast towarów wielkogabarytowych (np. mebli) stawiaj na niewielkie akcesoria czy gadżety (np. biżuterię, zegarki, galanterię).
  • Staraj się dążyć do zminimalizowania formalności. Dzięki temu ułatwisz sobie wejście na rynek i zarządzanie sprzedażą. Warto m.in. unikać sprzedaży produktów wymagających ewidencjonowania na kasie fiskalnej (np. wyrobów z metali szlachetnych), ponieważ w dropshippingu nie masz możliwości dołączania paragonów do przesyłek.
  • Przed rozpoczęciem sprzedaży zarejestruj działalność gospodarczą. Musisz mieć na uwadze, że tylko nieliczne hurtownie dropshippingowe decydują się na współpracę z osobami fizycznymi.
  • Kiedy pobierzesz dane produktowe do swojego sklepu, od razu zacznij pracę nad unikalnymi opisami i zdjęciami. Z czasem zastąpisz nimi wszystkie informacje skopiowane z baz dostawców, dzięki czemu wybijesz się na rynku i zwiększysz rozpoznawalność marki.
  • Rozwijaj współpracę z hurtowniami. Uzyskasz dzięki temu dostęp do bardziej atrakcyjnych cenników, rabatów i innych udogodnień zarezerwowanych dla sprzedawców o określonych obrotach czy stażu.
  • Zastanów się nad wzbogaceniem swojej oferty o kilka (łatwych w przechowywaniu) produktów spoza ofert hurtowni dropshippingowych. W ten sposób wyróżnisz się na tle konkurencji i zwiększysz swoje szanse na pozyskanie nowych klientów.

Powyższe wskazówki zdecydowanie ułatwią Ci prowadzenie sprzedaży w dropshippingu. Najważniejszą poradą okaże się jednak prawdopodobnie przypomnienie o wartości dobrego oprogramowania e-commerce. To właśnie funkcjonalna platforma SaaS o kompleksowym charakterze pozwoli Ci w pełni wykorzystać potencjał tego wyjątkowego modelu logistycznego! Sky-Shop możesz testować bezpłatnie przez 14 dni!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Najnowsze artykuły

Podobne artykuły

Jak zadbać o czystość w lokalu gastronomicznym? 

Marzysz o własnym biznesie gastronomicznym? Uwielbiasz gotować i chciałbyś w ten sposób zarabiać na życie? Wiele osób pragnie...

Obróbka CNC – frezowanie: Precyzja i efektywność w produkcji

Obróbka CNC - frezowanie to zaawansowany proces, który umożliwia precyzyjne kształtowanie różnorodnych materiałów. Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych maszyn CNC...

Jak zdobyć fundusze na rozbudowę i wyposażenie firmy?

Gdy marzymy o rozwoju firmy i wprowadzeniu nowości, często największym wyzwaniem okazuje się zdobycie środków finansowych. Szczęśliwie istnieją...

Polskie lajki – wszystko, co warto wiedzieć na temat ich zakupu

Obecnie chcąc cieszyć się popularnością, trzeba wychodzić do ludzi na wszelkie możliwe sposoby. Także poprzez internet i stworzone...