Założeniem modelu MVP jest wypuszczenie na rynek minimalnej wersji produktu bądź usługi, które będzie wystarczająco funkcjonalna, aby zwrócić uwagę klientów oraz ocenić przydatność oferowanego rozwiązania na wczesnym etapie rozwoju.
Co to znaczy MVP
Skrót MVP (ang. minimum variable product) oznacza minimalną wersję produktu wypuszczonego na rynek, która pozwala na zbadanie zainteresowania klientów przy ograniczeniu kosztów związanych z wyprowadzeniem finalnego produktu.
Głównym założeniem MVP jest stworzenie funkcjonalnego produktu oraz zbieranie feebacków. Informacje od klientów, którzy rzeczywiście użytkują dany produkt bądź usługę dają o wiele rzetelniejsze informacje, niż te płynące z zapytań potencjalnych odbiorów „Czy przydałaby się Pani/Panu usługa X i ile byłbyś/byłabyś w stanie za nią zapłacić?”.
Koncepcja MVP świetnie opisuje definicja: wersja produktu, który pozwala zebrać dużą ilość zweryfikowanych informacji od klientów przy jak najmniejszym nakładzie pracy i finansowania.
Budowanie produktu w modelu MVP pozwala również zminimalizować czas i zasoby przeznaczone na rozwijanie produktu, które może nie osiągnąć oczekiwanego sukcesu na rynku.
Produkt, którego rozwój oparty jest o potrzeby klientów
Zaletą zastosowania MVP jest badanie zainteresowania klienta wykorzystując zebrane dane do zmiany koncepcji projektu bądź porzucenia go gdyby okazało się, że nie jest on strzałem w 10. Powala to na ograniczenie kosztów związanych z poprawkami i modyfikacjami końcowego produktu. Można powiedzieć, że niejako to właśnie potrzeby klientów kierują dalszym rozwojem projektu.
Kiedy produkt jest gotowy do startu jako MVP?
Problemem z produktem MVP polega na określeniu kiedy jest właściwy czas, aby wypuścić go na rynek. Oto lista korków, które z pewnością Ci w tym pomogą.
1. Produkt zgody z celem biznesowym
Pierwszy punkt odnosi się nie tylko do produktów MVP, ale również do ogółu nowych projektów. Każdy z nich powinien być zgodny z Twoimi celami strategicznymi. Jakie są cele na najbliższe 6, 12, 24 miesięcy i dalszy okres czasu? Ile masz wolnych zasobów do pracy nad nowym produktem? Czy nowy produkt może pomóc Ci zdobyć klientów dla Twoich innych produktów.
Jeśli masz już szereg produktów na rynku, warto wykorzystać strategię stosowaną między innymi w Google. To znaczy poświęcać 20% czasu na pracę nad nowym produktem, a w 80% skupiać się na rozwoju obecnych projektów. W ten sposób ograniczysz ryzyko nietrafienia w rynek, a jednocześnie zachowasz możliwość dalszego rozwoju.
2. Burza mózgów
Znając własne plany biznesowe warto zrobić burze mózgów nakreślając co konkretnie będzie oferował Twój produkt. Następnie określ najistotniejszą cechy funkcjonalności, na których będzie się on opierał realizując plan niezbędnego minimum. Określ również jaki będzie niezbędny czas na wprowadzenie modyfikacji lub ulepszeń po uzyskaniu opinii konsumentów.
Pamiętaj o tym, że aby produkt był opłacalny musi kompletnie rozwiązywać problem klienta. Dzięki temu już w okrojonej wersji projektu pozyskasz informacje na temat potencjalnej opłacalności.
3. Rozłóż plan realizacji na czynniki pierwsze
Po określeniu elementów strategicznych i ustaleniu kryteriów dla Twojego MVP podziel projekt na etapy oraz rozdziel poszczególne zadania swojemu zespołowi. Jeśli masz ograniczone środki, zastosuj wcześniej wspomnianą strategię wykorzystania 20% zasobów na nowe projekty, co w praktyce może oznaczać angażowanie zespołu w każdy piątek, zaś w pozostałe dni praca nad aktualnymi produktami.
MVP w praktyce, czyli kilka przykładów udanych projektów
Teoria często jest dość odległa od praktyki, często ciężko sobie wyobrazić by nasz produkt mógł startować jako MVP. Przyjrzyjmy się więc kilku znanym projektom, które właśnie tak startowały.
1. Airbnb
Twórcy Airbnb (początkowa pod nazwą AirBed&Breakfast) – zaczęli od prostej strony internetowej, zdjęć wynajmowanego przez nich mieszkania oraz oferty najmu dla przyjezdnych. Tylko tyle i aż tyle wystarczyło, aby odnieść znaczny sukces na rynku najmu krótkoterminowego.
2. Facebook
Początkowo portal działał jako sieć społecznościowa studentów z Harvardu, następnie platforma zaczęła zbierać użytkowników z innych uczelni, aby ostatecznie stać się dobrze wszystkim znanym gigantem w branży social media.
3. Buffer
Zaledwie 7 tygodni zajęło twórcom projektu przejście od pomysłu do zdobycia płacących klientów. Wszystko zaczęło się od publikacji postu z pomysłem na Twitterze i zapytaniu odbiorców co o nim myślą. Dziś Buffer jest znaczącym graczem na rynku narzędzi wspierających zarządzaniem profilami w social mediach.
4. Twitter
Twitter początkowo był wewnętrznym komunikatorem dla pracowników firmy Odeo. Dziś można go nazwać portalem służącym do mikro blogowania – czyli krótkich, skondensowanych informacji na każdy temat.
5. Zappos
Nick Swinmurn – założyciel Zappos – zaczynał już w 1999 roku, kiedy zakupy przez internet nie były tak popularne jak obecnie. Na prostej stronie internetowej umieścił ofertę sprzedaży butów, których zdjęcia zrobił w pobliskim centrum handlowym. Po zakupie przez klienta, szedł na zakupy a następnie wysyłał towar. Biznes nie był opłacalny jednak pozwolił Nickowi zbadać potencjał rynku. Ostatecznie sklep został zakupiony przez Amazon w 2009 roku za kwotę 1.2 miliarda dolarów.
Przykłady gigantów, którzy zaczynali od MVP są motywujące, w naszej mentalności utarło się, że trzeba mieć duże pieniądze żeby robić pieniądze, a tu jednak chodzi o coś więcej niż tylko wkład na inwestycję.